fredag, augusti 18, 2006

Min lilla egotripp

Min fru har startat en trend. Vänner i ”hela” USA skriver 101-lister just nu. Det känns som något av en egotripp, men du kan ju skaffa dig din egen blogg! Så här har du min lista (även om jag ibland känner att det inte finns en enda hemlighet om mig):

  1. Uppvuxen på ön Dyrön.
  2. Var barnbarn hos mina fantastiska mor –och farföräldrar som liten.
  3. Kommer bättre överens med min syster nu än när vi var små.
  4. Beundrar henne på många sätt – hon är modig och framåt.
  5. Fick frukost på sängen under hela min barndom.
  6. Fick mitt namn efter min farfars far, som alltså hette Niklas vid sekelskiftet.
  7. Föddes en kall vinter 1979 på Mölndals BB.
  8. Mina föräldrar var 20 och 24 år gamla då.
  9. Har uppskattat dem så länge jag kan minnas
  10. och ännu mer nu när jag sett hur många familjer kan ha det.
  11. Kanske kommer att se upp till dem ännu mer när nu snart själv får veta vad det är att vara förälder.
  12. Har upplevt många släktkallas och
  13. en av höjdpunkterna var juldagens söndagsmiddag hemma hos mormor och morfar.
  14. Hade en rödhårig fröken på lågstadiet, som jag nog fortfarande är rädd för.
  15. Av henne fick jag min förta omläxa. Hade slarvat med att göra ”o:n” i skrivboken.
  16. Men jag tyckte ändå om att börja 1:an.
  17. Jag kallades då för Maradona, det var 1986 och Argentina hade vunnit fotbolls VM i Mexico.
  18. Jag hade (och har) korta ben och
  19. mycket bollsinne, därav smeknamnet.
  20. Har aldrig tagit droger, inte ens någon alkohol att tala om. (Apropå Maradona)
  21. Tycker om att laga mat,
  22. baka,
  23. skriva och
  24. se på fotboll.
  25. Längtar efter att skriva berättelser, historier, romaner.
  26. Vann kulstötning och 60 meter på Tjörnmästerskapen när jag gick i 6:an.
  27. Blev döpt i den helige Ande en tisdag 1991. Mattias och Nicklas bad för mig.
  28. Har talat en hel del i tungor sedan dess.
  29. Köpte en STOR predikantbibel 1993 för nästan 1200 kr. En av mina bästa investeringar någonsin.
  30. Får fortfarande bibelversar i mina tankar på 1917 års översättning.
  31. Fick en underbar liten lilla syster för 15 år sedan.
  32. Har varit stolt storebror sedan dess.
  33. Jag har ofta kunnat se mig själv i henne.
  34. Hade många fantastiska förebilder i ungdomsgänget från Dyrön.
  35. Är dålig på att ringa folk.
  36. Önskar att jag var bättre på att bevara mina gamla vänner.
  37. Hade en osynlig kompis, som hette ”Gunkonken”.
  38. Han fanns tills jag träffade min två första kompisar, Maria och Martin.
  39. Har alltid haft mycket fantasi,
  40. framtidsdrömmar
  41. och gott minne.
  42. Hade 3,5 i medelbetyg från högstadiet och
  43. gick sedan på Nösnäs Gymnasium i Stenungsund
  44. på Handel och Administration.
  45. Favoritämnet var nog Företagsekonomi B och
  46. Ung Företagsamhet.
  47. Har jobbat som ungdomspastor och predikant på Dyrön,
  48. pastor i Centrumkyrkan i Staffanstorp,
  49. elevassisten till en kille som heter Fredrik,
  50. elevassisten i en grupp för ungdomar med särskilda behov på högstadiet och
  51. fritidsledare på IV-programmet.
  52. Stortrivs på mitt jobb och
  53. har lärt mig hemskt mycket de senaste åren.
  54. Blev tillsammans med Katie på en parkbänk i Stadsparken, Lund.
  55. Blev så förälskad så jag undrar om någon upplevt någonting liknande. Som att bli träffad av en planet… eller något liknande.
  56. Har sovit gott i en bivack (en snögrotta).
  57. Gifte mig 2002 i Betel, Klädesholmen.
  58. Är sedan dess världens lyckligaste.
  59. Vi bodde det första året som nygifta i min 1:a på Åkershus.
  60. Värsta var när Katie hade vattenkoppar och hög feber. Jag räddade henne när hon svimmade i badrummet…
  61. Uppskattar Katie mer än ord kan säga.
  62. Läser just nu ”Från istid till framtid” av Herman Lindqvist. Det kommer nog ta 14 000 år att bli färdig.
  63. Längtar efter vårt barn, som finns i någon annans mage, långt här ifrån.
  64. Ser fram emot att få bli pappa,
  65. planerar att vara pappaledig.
  66. Är lite rädd för att bli pappa,
  67. men tror samtidigt att de är en av de sakerna jag kommer att vara riktigt bra på.
  68. Kommer nu att börja jobba heltid för att tjäna lite mer pengar innan nedkomsten.
  69. Älskar min församling här i Staffanstorp.
  70. Drömmer om Guds Rikes segertåg på den här platsen.
  71. Har varit kontaktperson för olika ungdomar de senaste tre åren.
  72. Planer en ny kurs på Kometskolan – Livskunskap. Spännande!
  73. Ska i morgon göra hemmagjord glass med vanilj –och chokladsmak.
  74. Stavar dåligt och
  75. därför är det sant för mig att: ”the door to the future isn’t a door, it’s a window”.
  76. Har en hatkärlek till att predika.
  77. Är inte nervös, men undrar varför Gud inte tar någon annan,
  78. men är ändå glad att få bli använd av honom genom att få utrusta och uppmuntra hans folk.
  79. Har predikat i 13 år.
  80. Mitt första vittnesbörd inför en församling handlade om hur Jesus tagit din plats i Guds domstol på den skyldiges stol.
  81. Temat har hållit i sig sedan dess.
  82. Har skrivit en bok om rättfärdiggörelse genom tro.
  83. En av mina första predikningar handlade om hur Daniels böneliv gav honom en ”övermåttan hög ande”.
  84. Gick då i 9:an och
  85. praktiserade med Bohuslänsmissionen i Hällevadsholm, med omnejd.
  86. Den senaste predikan handlade om att våga Stå Upp och Sticka Ut – Genom att Tro på Gud och Få Se Löften Uppfyllda…
  87. Mina favoritkaraktärer i Bibeln är Josef och Mefiboset.
  88. Studerar just nu Hebreerbrevet kapitel 10, 11 och 12.
  89. Har gott två år på Hvilans folkhögskola i Åkarp,
  90. till fritidsledare.
  91. Tyckte om ämnen som sociologi och
  92. pedagogik,
  93. mer än slöjd och vildmarksliv.
  94. Sov dock sammanlagt sju nätter i tält den här sommaren.
  95. Blir irriterad (nästan galen och får huvudverk) av när någon tuggar för högt, när jag själv inte äter.
  96. Flyttade till Staffanstorp 1999
  97. och levde då på ett halvt Alfabidrag (ca 3500 kr) i ett halvt år.
  98. Fick då massor av härliga vänner och
  99. åt många middagar i olika familjer under den tiden.
  100. Ser fram emot en arbetsam och härlig höst.
  101. Gud brukar alltid ha någon överraskning till mig på hösten…

1 kommentar:

Anonym sa...

i may not have been able to translate all of that, but i know that my name wasn't in there!

the anonymous brother-in-law...